Slottsmöllan

Halmstads historia är intimt förknippad med familjen Wallberg och dess företagande och engagemang i stadens utveckling. Företagandet på Slottsmöllan har sin grund redan 1823 då en yngling startade ett färgeri i Halmstad i det som nu är Sveagillets lokaler. Färgeriet expanderade och verksamheten flyttade ut till området vid Slottsmöllan. I och med etableringen på Slottsmöllan anlades också ett tegelbruk som kom att tillgodose de byggnationer som kom att ta fart i staden. Halmstad bestod vid tidpunkten 1850 av lite drygt 3000 invånare och stadskärnan var begränsad till Karl XI:s väg och Nissan. Nu börjar staden att växa sig allt större.

Familjen Wallberg utvecklar nu även en ylletextil-industri samt påbörjar en produktion av filt för papperstillverkning, som kommer att bli företagets huvudinriktning. Wallbergarna syns i många satsningar och man kan spåra deras engagemang för Halmstads framväxt i bl a anläggandet av hamnen och Halmstad-Nässjö Järnvägar. Man satsade även helhjärtat på kulturen och tillkomsten av Museet, Hallands Konstförening och grundandet av Hallandsgården på Galgberget.

Eleverna som går i förskoleklass till årskurs sex huserar i en fantastiskt vacker gammal disponentbostad på Slottsmöllan, som vi kallar för D-villan. Den är pietetsfullt renoverad, där delar av ursprunget är bevarat samtidigt som vi har funktionella lokaler. För oss är det viktigt med en vacker miljö. Vi har kommit långt på att få vår utemiljö lika stimulerande som innemiljön. Såväl utemiljö som innemiljö ska vara pedagogiskt förberedd för att stimulera barns tänkande och lärande.

Vårt högstadium har sina lokaler nedanför D-villan och dessa lokaler kallas Möllan. Där har vi funktionella klassrum och en stor central del som vi kallar Navet där eleverna har möjlighet att arbeta enskilt och i grupp.